Uw vragen
De concessiehouder is een vertegenwoordiger van het automerk. Hij is contractueel met de invoerder verbonden om als tussenpersoon te werken tussen de constructeur en de eindklant. Het is in de eerste plaats een adviseur, die antwoorden kan geven die niet te vinden zijn in een configurator of een folder. Bovendien beheert hij niet enkel de verkoop van auto’s, maar ook het onderhoud en herstellingen in zijn werkplaats(en). Hij kan meerdere merken verdelen maar met specifieke zones om te voldoen aan de lastenboeken van de verschillende constructeurs. Doorgaans heeft hij ook een voorraad aan nieuwe wagens die snel kunnen worden geleverd. Vaak moet hij echter het hele gamma van het merk of de merken die hij vertegenwoordigt tonen en voorstellen. Als nevenactiviteit biedt hij ook financieringsformules, verzekeringen, verhuur of verkoop van tweedehandswagens aan. Uiteindelijk is hij vaak de enige echte gesprekspartner tussen de klant en het merk. Hij moet u overtuigen en de dienst na verkoop op zich nemen. Toch krijgt hij vaak logistieke steun van de invoerder, vooral bij de opleiding van zijn personeel en via nationale publiciteit voor zijn modellen. De concessie is bovendien de enige plaats waar u een auto kan zien, voelen, ruiken en besturen voor het tekenen van een bestelbon.
Vandaag maken de meeste concessies deel uit van een groep. Kleine familiale ondernemingen zijn verdwenen of opgeslorpt. Het aanbod van verschillende concessie vergelijken blijft een interessante stap. Ongetwijfeld levert het meer op om garages met elkaar te laten wedijveren die geen deel uitmaken van dezelfde groep. Daarom kan het ook gebeuren dat twee concessies van eenzelfde merk licht verschillende offertes aanbieden. Dat hang van meerdere factoren af. Eerst en vooral zijn er subjectieve criteria, zoals de bereikbaarheid, het menselijke aspect en het onthaal. Ook de reputatie van de zaak telt. Puur financieel kan elke directeur of verkoper met zijn marges spelen om de koper te verleiden. Ook de volumes en de modellen waar de concessiehouder de nadruk op wil leggen spelen een rol, vooral om bonussen van de constructeur te kunnen scoren en een aantrekkelijk aanbod te kunnen doen. De klant heeft het volste recht om een auto te kopen bij verdeler X van het officiële netwerk en vervolgens voor onderhoud of herstellingen bij Y te gaan die dichter bij huis ligt. Opgelet echter: dit kan wel gevolgen hebben voor de ‘vertrouwensrelatie’ met de garagehouder, zelfs als die professioneel blijft.
De officiële concessiehouder heeft modellen die door de invoerder en de constructeur op de Belgische markt worden aangeboden. Hij geeft de mogelijkheid om de wagen te personaliseren met de opties van uw keuze. Dat gaat niet in een autosupermarkt, waar enkel stockwagens beschikbaar zijn. Zo’n supermarkt heeft wel het voordeel modellen te tonen van verschillende merken, vaak aan interessante prijzen.
Een wagen uit de voorraad van de concessiehouder heeft het voordeel heel snel beschikbaar te zijn. Dit zijn nieuwe, vooraf geconfigureerde modellen. Het is dus niet meer mogelijk om nog opties of kleuren te kiezen. Deze wagens worden daarentegen wel vaak verkocht met een grotere korting dan een vergelijkbaar model dat op maat is besteld.
De online configurator geeft een precies beeld van de prijs en de stijl van de gewenste auto. Omdat sommige catalogi echter bijzonder complex zijn, kan de verkoper in de concessie de configuratie nog aanpassen om u te laten profiteren van packs of promoties, of van een wagen uit voorraad. Daarom is het belangrijk toch eens langs de showroom te gaan, vooral wanneer u nog met hangende vragen zit. Het is ook de gelegenheid om van het virtuele aspect naar de werkelijkheid te gaan door de wagen te testen. De concessiehouder kan daarnaast formules aanbieden voor financiering of diensten na verkoop.
December, januari en februari zijn in België traditioneel de interessantste maanden door de invloed van het Autosalon. Hoewel jaargang 2021 is uitgesteld naar 2022, zal ook begin 2021 een soort ‘saloneffect’ kennen. De weken en maanden voor de invoering van een nieuwe norm, een nieuwe generatie of een facelift van een model zijn ook periodes waarin u koopjes kan doen. Nationale reclamecampagnes kondigen doorgaans gunstige periodes aan om een goede zaak te doen.
Over alles kan worden onderhandeld, maar houd wel rekening met de marges van de verdeler en de commissie van de verkoper. Een korting kan oplopen tot 15 of zelfs 20 procent voor modellen die aan het eind van hun carrière zijn gekomen, maar ze kan net zo goed op 3 tot 5 procent blijven steken. Sommige merken weigeren zelfs over de prijs te onderhandelen of kennen enkel een klein symbolisch bedrag toe of een dienst. U kan ook hengelen naar een tegemoetkoming op een extra optie (of een set winterbanden). Alles hangt uiteraard af van het gekozen model en van de mogelijkheden van de concessiehouder om te onderhandelen. Soms is het nuttig om de offertes van 2 of 3 garages te vergelijken, bij voorkeur wanneer ze uit een andere groep komen, voor u een definitieve keuze maakt. De beste koopjes zijn vaak te doen met stockwagens of minder populaire modellen. Ook uw oude wagen kan onderdeel uitmaken van de onderhandeling.
Door uw huidige wagen over te laten aan de concessie kan u gebruik maken van (tijdelijke) overnamepremies, of hem laten doorwegen in de onderhandelingen voor de nieuwe auto. soms is het interessanter om de auto via een ander netwerk te verkopen, vooral tussen particulieren onderling. Onthoud echter wel dat verkopen aan particulieren tijdrovend is, vooral door de formaliteiten. Mogelijk krijgt u ook meer voor uw voertuig dan in de concessie, maar dat is niet zeker. Vergeet niet dat uw huidige wagen blijft rijden tot wanneer de nieuwe er is. De concessiehouder houdt daar rekening mee bij zijn onderhandelingen. Als de kilometerstand in tussentijd te veel is opgelopen of er schade is bijgekomen, kan hij wel zijn aanbod herzien.
Nu de meeste klanten van dit decennium met het internet kunnen werken is een verkoper in de showroom niet noodzakelijk meer nodig om u te helpen de wagen te kiezen die bij uw profiel past. Hij blijft echter wel ter beschikking om de verschillende oplossingen uit te leggen en de klant te binden door hem het leven te vergemakkelijken. Packs met diensten na verkoop bestaan uit een maandelijks bedrag in ruil voor een opvolging van het onderhoud, de banden, accessoires en herstellingen (met uitzondering van schade als gevolg van duidelijke slecht gebruik van de wagen). Omdat deze kosten over de levensloop van de auto worden gespreid, wordt u dus niet af en toe met een ‘zware’ factuur geconfronteerd. Deze oplossing is interessant binnen een langetermijnvisie, met verschillende modellen. Af en toe zit er toch een tussen met betrouwbaarheidsproblemen. Er bestaan ook ‘winterbandenpacks’, met een bescheiden maandprijs om niet alleen in de herfst en de lente van banden te wisselen, maar ook om de opslag van de banden buiten het seizoen te beheren. Opgelet: deze maandprijs is afhankelijk van de verwachte jaarlijkse kilometerstand. Wanneer uw rijgewoonten wijzigen, moet het contract opnieuw worden onderhandeld. Zo niet kunnen de schadevergoedingen voor het overschrijden van de kilometers sterk oplopen. Omgekeerd krijgt u maar weinig geld terug als u sterk onder de vooraf afgesproken kilometerstand blijft. U bent dan ook verplicht om trouw te blijven aan het net om de voordelen van deze packs te blijven genieten, die worden gezien als een manier klanten te binden.
De financiering is nog een grotere uitdaging dan de aankoopprijs van de wagen en van zijn opties. Allereerst moet u kiezen om het geld van uw rekening te halen dan wel of u een krediet of een andere financieringsoplossing gebruikt. Dergelijke producten worden ook aangeboden door banken, makelaars en leasemaatschappijen. Soms biedt de concessiehouder in het kader van campagnes door de invoerder financieringen aan tegen een zeer competitieve rentevoet. Toch blijft het aangeraden om de markt op te gaan, want de concurrentie is er bikkelhard. Renting- of leaseoplossingen voor particulieren worden steeds populairder. Die bieden het voordeel dat uw risico’s bij panne of totaalverlies kleiner zijn. U wordt dan wel enkel de gebruiker van de wagen en niet zijn eigenaar. Er bestaan overnamemogelijkheden aan het eind van het contract tegen een gangbare tweedehandsprijs. De concessie verplicht u vaak de auto bij hem te laten opvolgen, want het doel is om de klant binnen het netwerk te houden gedurende de hele duur van de financiering. Toch is het een interessante oplossing voor wie graag om de 3, 4 of 5 jaar van auto wisselt met een beheerst budget.
In een rentingpack is de verzekering steeds inbegrepen. Soms is het echter ook mogelijk om uw voertuig rechtstreeks in de concessie te laten verzekeren, die dan als tussenpersoon optreedt. Maar verzekeringen zijn een zeer competitieve en complexe markt waardoor het doorgaans interessanter blijft om een beroep te doen op een verzekeraar of een makelaar. Temeer omdat het bij schade belangrijk is om te kunnen rekenen op een partner waar u vertrouwen in heeft.
De wettelijke garantie van twee jaar vereist dat de wagen op een verantwoorde manier wordt gebruikt, en vooral dat door de constructeur voorgeschreven onderhoud en herstellingen correct zijn uitgevoerd. Dat hoeft niet bij het officiële netwerk te gebeuren, zolang het onderhoudsboekje goed wordt ingevuld en dat de garage voldoet aan de voorgeschreven normen. In de praktijk betekent dit dat u net zo goed binnen het netwerk